Magna wil met Opel de Russische markt veroveren. GAZ is een strategische
partner, die een belangrijke rol zou spelen in de productie en distributie.
GM heeft beloofd dat de koper van Opel ook toegang krijgt tot de patenten en
technieken die nodig zijn om de auto’s te produceren.
Chevrolet succesvol in Rusland
Daar zit de kneep, schrijft het Amerikaanse vakblad Automotive News. GM is
namelijk zelf succesvol in Rusland met het Amerikaanse merk Chevrolet. Het
geplaagde bedrijf zit er niet op te wachten om een concurrent te voorzien
van alle kennis en technieken die nodig zijn om uit te groeien tot een
sterke speler.
GM ziet daarom meer in het bod van RHJ, dat niet alleen geen directe
concurrent zou zijn. Bovendien stelt RHJ GM in staat om Opel op termijn
terug te kopen. De Duitse overheid, belangrijk vanwege de vereiste
staatssteun en garantie voor leningen, heeft echter laten weten dat het
terugkopen van Opel door GM wat hen betreft geen optie is.
Duitse regering wil Magna
De Duitse overheid heeft een grote voorkeur voor Magna, dat veel meer banen
wil behouden dan RHJ. Bovendien heeft Magna toegezegd meer cash te betalen
bij de overname. Oorspronkelijk wilde de Oostenrijks-Canadees-Russische
combinatie de aankoop van hun aandeel in Opel financieren met 100 miljoen
euro eigen geld en 400 miljoen geleend geld. Nu heeft Magna beloofd 350
miljoen euro eigen geld neer te leggen, en slechts 150 miljoen euro te
lenen.
Bedrijven die worden overgenomen met geleend geld, blijven vaak met een grote
schuldenlast zitten om dat de koper de schuld op de balans van het bedrijf
zet. Een probleem waarmee op dit moment bijvoorbeeld HEMA kampt. In
crisistijd kan zo’n schuld een molensteen zijn om de nek van een bedrijf.
Dat is niet iets waar de Duitse regering in het geval van Opel op zit te
wachten.
Opel Trust
GM ondertussen houdt vol dat zij geen voorkeur hebben voor Magna of RHJ.
Als GM en de Duitse overheid er samen niet uitkomen, dan valt de beslissing in
de Opel Trust.
De Opel Trust is opgezet in juni om de Europese divisie van GM buiten het
faillissement te houden en beheert 65 procent van de aandelen. In het
bestuur van de Trust zitten twee GM vertegenwoordigers, twee Duitse
vertegenwoordigers (één voor de regering en één voor de deelstaten) en één
neutraal persoon zonder stemrecht.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl